Živan
Živković
OGLEDI
O SIGNALIZMU LJUBIŠE JOCIĆA
Signalistička
delatnost Ljubiša Jocića trajala je svega tri godine.
„Poslednji
Mohikanac nadrealizma“, kako je Jocića nazvao Koča Popović, ili
„renegat dadaizma“, kako Jocića i danas vide pojedini književni
kritičari, prihvatio je signalizam u času kada se uverio da je
klasično shvaćena poezija u stvari „govorenje napadnuto
prazninom“, Govorenje, dakle, koje ne može da odgovori na zahteve
„dolazeće epohe koja je istovremeno i ovde“.
Jocićevo
uključivanje u signalističku teoriju i praksu događalo se tokom
1975. godine, kako se vidi iz njegovog Pisma upućenog Miroljubu
Todoroviću, ili — što je u ovom slučaju još relevantnije —
iz njegove zbirke signalističkih pesama Mesečina u tetrapaku,
koja se te godine pojavila u izdanju beogradske „Prosvete“. 1
Već naredne godine Ljubiša Jocić objaviće još jednu knjigu
signalističke poezije — zbirku Koliko, je sati takođe u
Beogradu, a do smrti (1978), u književnim listovima ugledaće svetlo
dana još dvadesetak njegovih na signalistički način oblikovanih,
pesama.
Neke
od ovih pesama pripadaju zbirci Nulti čas, koja je ostala u
rukopisu, 2 a poema — po kojoj je ova zbirka dobila ime
— objavljena je posmrtno u „Književnoj
reči“ , 3 ali do sada nije privukla pažnju književnih
kritičara, mada joj se ne mogu poreći izuzetne poetske vrednosti;
štaviše, tom poemom i pesmom Da vratiš se zar Ljubiša
Jocić je kao pesnik signalista i kao pesnik uopšte dosegao najviše
tačke u svom obimnom i pola veka stvaranom književnom opusu.
Naporedo
s poezijom Ljubiša Jocić je pisao i oglede o signalizmu, i u
nevelikom periodu od 1975. do 1978. Godine objavio je jedanaest
kraćih ili dužih zapisa; istovremeno, u koautorstvu s Miroljubom
Todorovićem pisao je programsko–manifestne tekstove, bavio se
kolažom i filmom i eksperimentima kojima je bio sklon od ranije.
Posle Jocićeve smrti objavljeno je još desetak ogleda o različitim
pitanjima signalističke poetike i prakse. 4
Još
nešto valja primetiti: Jocićevu signalističku poeziju i esejispšku
prožimaju iste ideje, ista poetička shvatanja, tako da ta
korespopdentnost pesničkog (stihovnog) i esejističkog (proznog)
iskaza pokazuje (1) s kolikim je entuzijazmom i revnošću ovaj
pesnik nastojao da artikuliše i afirmiše signalizam kao jedan od
mogućih „izama“ (i koji je, kao i svaki novi „izam“ nailazio
na odbojnost i velike otpore u književnoj kritici) i (2) koliko je
Jocićevo signalističko stvaralaštvo bilo osmišljeno, svestrano i
celovito.
Ako
se uzme u obzir činjenica da je Miroljub Todorović još 1965.
Godine objavio Planetu, kao prvu knjigu signalističke
poezije, i da je do Jocićevog uključenja u signalizam kao novu i
autohtonu avangardu na prostorima srpske poezije i kulture, prošlo
ravno jedna decenija, može se s razlogom pretpostaviti da je Jocić
— ako ne pomno, ono bar en passant
„osluškivao“ puls ovoga našeg „izma“, a nekoliko
godina pre aktivnog učešća u njemu, to „osluškivanje“ bilo je
intenzivnije. Ovu pretpostavku potvrđuje i maločas pomenuto
Pismo upućeno Miroljubu Todoroviću 7. VIII 1975, kao
i esej Sistemi signalizma, u kojem je Jocić pošao upravo od
jednog citata iz Todorovićeve Planete, ali i drugi ogledi u kojima
će se Jocić pozivati na radove osnivača signalizma.
Iz
Jocićevih ogleda, osim toga, nije teško otkriti razloge zbog kojih
je on prihvatio signalistički koncept umetničkog oblikovanja sveta
našeg doba: stvaralački nemir — to svojstvo koje obeležava
umetnike svih vremena — nije napuštao ni Jocića tokom čitavog
stvaralačkog veka i signalizam ga je oplodio u poslednjim pesnikovim
godinama života i rada; Jocićevi odgovori na signalističke izazove
izuzetnog su poetsko/ekspresivnog i esejističko/diskursivnog dosega
i bili su dragoceni signalizmu i u vreme kada su se objavljivali i
danas su značajni kao književno–istorijska građa i „materijal“
na osnovu kojega će se jednoga dana pisati istorija srpskog
pesništva od kraja šezdesetih do neke tačke koja će se već
periodizacijski utvrditi.
Od
svog prvog iapisa o signalizmu do tekstova koji su objavljeni
posmrtno, Jocić je bio nepokolebivo uveren da se i u poeziji
događaju revolucije i da su one neophodne kako bi se moglo ići
napred. Savremeno — tehnološko doba, koje ubrzava sve procese,
nalaže Gotovo munjevito preobražavanje svih vidova čovekovog
fizičkog i duhovnog rada. Signalisti su, po Jocićevom mišljenju,
pravovremeno shvatili ovaj nalog i izražavajući svoje vreme i
zbilju („epohu koja je u znaku prelaza industrijske u tehnološku“)
obraćaju se i vremenu koje će tek doći.
Jocićevo uočavanje i razumevanje ove intencije
signalističkih pesnika — da se delima komunicira i sa budućnošću
— prisutno je u više njegovih eseja, inventivpo je kao i svako
pesničko otkriće i podudara se s dimenzijom budućnosnog koja
karakteriše sve istinske avangarde, odnosno, njena ostvarenja. Ta
budućnosna orijentacija signalizma, ili njegova optimalna projekcija
— da se poslužimo terminom koji je u upotrebu uveo Aleksandar
Flaker — suštinsko je svojstvo raznovrsnih (u žanrovskom i
oblikovnom pogledu) i polimedijalnih sigpalističkih delau
a ogleda se više i potpunije u otvaranju novih prostora za stvaranje
nego u samom činu osporavanja tradicije. 5
Signalizam
se u te prostore uputio, najpre, revolucionisanjem jezika kao
elementarnog medija pesme. U jezik signalističke poezije umešali su
se i drugi „jezici“ — egzaktnih nauka, pre svega, zatim,
formule i simboli, brojevi, znaci, slike, kolaži, predmeti —
dakle, sve ono što čini materijalni i duhovni svet čovekov, sve
što ima smisao i što, istrgnuto iz uobičajenog konteksta, može
preneti poruku. Sve, tako reći, miože biti znak (signum)
i u signalizmu sve je znak. U tom smislu Jocić veruje da je
signalistička umetnost najuniverzalnija umetnost jer je i
najdemokratičnija, a najdemokratičnija je — smatra on dalje —
upravo zato što se obraća svima i što je svi mogu prihvatiti bez
većih napora; jezičke, državne, nacionalne, religijske i sve druge
granice — signalizam ne priznaje; signalistička umetnost hoće da
bude planetarna umetnost. A ona će to biti, ubeđen je Jocić, i
zbog toga što deluje podsticajno na sve tvoračke moći čoveka,
što u čoveku budi potrebu za komunikacijom, podstiče i razvija
imaginaciju jer izrasta iz sveta konkretne čovekove zbilje, a ta
zbilja danas — čudesna je kao san. Jezik signalističke poezije
jeste jezik same zbilje, otuda je i on čudesan i Jocić ga
metaforički naziva „oniričkim jezikom svakidašnjice“. Zato ne
začuđuje činjenica da je Jocić, govoreći o jeziku signalističke
poezije, svoj prvi objavljeni tekst o signalizmu naslovio: „Znaci
vezani za samu realnost“.
Smatrajući
da je savremeno doba svoj najbolji izraz našlo u umetnosti koja
podrazumeva „najsvestraniju ljudsku informisanost“ i koja se
zasniva na tome da se u procesu informisanja ili komunikacije —
ljudi međusobno i ljudi i artefakata — uključe svi mediji i sva
čula, Jocić je u više eseja pokušavao da osvetli neke od
stvaralačkih signalističkih metoda, ili, pak, da odgovori pa neka
pitanja koja je signalistička praksa nametala kako svojim tumačima,
tako i najširoj publici, a posebno savremenim pesnicima. Tako će,
na primer, Jocićevu pažnju privući body–art
(umetnost tela) kao vid „aktivne“ poezije bez upotrebe reči,
odnosno, jezika: pesnikovo telo postaje medij, jezik pesme i Jocić
je, izražavajući vlastite nazore o
poeziji ovoga tipa — i pesnički
egzaltiran ali i kritički oprezan: signalistička umetnost tela
nešto je drugo, drukčije, nespojivo sa onim što se u potrošačkom
društvu dešava — nespojivo sa „upotrebom“ tela koja se pod
velom umetnosti javno prikazuje u pornografske, egzibicionističke i
voajerske svrhe. Moralno–socijalni podteksti — koji se naziru kao
fon na kojem Jocić promišlja body–art,
redovni su činilac (pr)ocenjivačke metode signalističkih
ostvarenja u esejistici ovoga pesnika, a ovu metodu, osim u esejima
Signalistička umetnost tela i Nago telo kao savremeni
masmedijum, primeniće posebno uspešno u onim ogledima u kojima
se prepoznaju i blago–polemičke intonacije upućene onima koji su
kratkovidi ne samo za uočavanje budućnosne dimenzije u signalizmu
nego i za ovovremena kretanja u umetnosti i disciplinama koje je
proučavaju.
Razumevajući
i ljudsko telo, kao „opštilo“ i kao jedan od mogućih znakovnih
sistema, Jocić je dograđivao viđenje nekolikih signalističkih,
prevratničkih ambicija, a najpre onu da se jezik savremene poezije
mora učiniti „prozračnijim“.
„Prozračenje“
jezika, o čemu je detaljnije pisao u ogledu Signalizam i jezik,
bilo je, između ostaloga, i vidljivi znak demokratizacije poezije,
odnosno, rezultat signalističkih napora da se poetsko delo tako
oblikuje kako bi omogućavalo što neposredniju komunikaciju, tj.
„međusobno čitanje misli“, kako Jocić kaže. To „prozračenje“
jezika jedno je od konstituenasa imanentne signalističke poetike i
sastavni je činilac svih signalističkih metoda, a Jocić ga uočava
i u likovnosti reči kaja se osamostaljuje (vizuelizacija jezika u
vizuelnoj i konkretnoj poeziji), u body–artu, primeni
formula egzaktnih nauka, žargona, stereotipnih reklamnih fraza, itd.
Svoja
uverenja da je jezik tradicionalne poezije istrošen, ograničen za
totaliu ili neposrednu komunikaciju pesnika i čitaoca i da se mora
„prozračiti“ u ime demokratski orijentisane umetnosti
današnjice, tj. „dolazeće epohe koja je istovremeno i ovde“,
Jocić je potkrepljivao i vlastitim stihovima. Tako, na primer,
stihovi iz programski intonirane pesme Pesnik, pojašnjavaju
neke njegove, možda samo uzgred saopštene eksplikacije u esejima,
kao što je ona o statusu pesnika (umetnika) danas, tako i ideje o
vazda aktuelnoj problematici funkcije poezije u daljem
civilizacijskom hodu čovečanstva:
Pesnik
ispituje i saopštava pojave koje se javljaju
na prelomu industrijske civilizacije u naučnu
pesnik naslućuje vreme kada će svi ljudi živeti umetnički
i pomaže kolektivno usvajanje angažmana
na prelomu industrijske civilizacije u naučnu
pesnik naslućuje vreme kada će svi ljudi živeti umetnički
i pomaže kolektivno usvajanje angažmana
..........................................................
pesnik
u svojoj čađavoj sobici večnosti svestan je da
njegova pesma nije finalni produkt u planetarnom
prostoru
pesnik defetišizira manipulaciju
pesnik je pesnik da bi poeziju stvarali svi
a ne niko. 6
njegova pesma nije finalni produkt u planetarnom
prostoru
pesnik defetišizira manipulaciju
pesnik je pesnik da bi poeziju stvarali svi
a ne niko. 6
A
stihovima pesme Leš obilja truležom se šminka, iz
zbirke Koliko je sati, Jocić će argumentovati svoje
neprihvatanje pojednostavljeio saopštenih estetskih polazišta -
Dragoša Kalajića o telesnoj umetnosti i ginekokratiji, a
istovremeno će — na širem planu
posmatrano — raskrinkavati lažnu avangardu od signalizma:
lažna
avangarda sa njenim kompleksima neurozama
psihozama paranojom i svima ostalim mentalnim
oboljenjima
nije potekla ni iz kakvog ginekokratskog principa
razlozi za sva truljenja nalaze se u malim
imperijalnim prljavim ratovima eksploatacijama
čoveka od čoveka tautologiji tradicionalizma
nacionalističkom besu rasističkoj diskriminaciji
prava avangarda je protiv celog tog sveta i njegove
AVANGARDE
protiv pomodne konsumentske avangarde obilja
lešine koja se agresivno truležima lorfa.
psihozama paranojom i svima ostalim mentalnim
oboljenjima
nije potekla ni iz kakvog ginekokratskog principa
razlozi za sva truljenja nalaze se u malim
imperijalnim prljavim ratovima eksploatacijama
čoveka od čoveka tautologiji tradicionalizma
nacionalističkom besu rasističkoj diskriminaciji
prava avangarda je protiv celog tog sveta i njegove
AVANGARDE
protiv pomodne konsumentske avangarde obilja
lešine koja se agresivno truležima lorfa.
Ovo
raskrinkavanje lažne avangarde, započeto u ogledu Ponovo povodom
signalizma, u dobroj meri sociološki zasnovano, nastaviće se i
u esejima Opet fragmenti o signalizmu, Signalizam kao neminovnost
svog vremena, itd.
Posmatrana
u kontekstu savremenih tumačenja ili teorijski temeljno zasnovanih
preocenjivanja avangardnih manifesta i ostvarenja, Jocićeva
zapažanja o signalizmu uklapaju se u opšte prihvaćene modele
promišljanja avangarde danas, tj. u modele koji kao jednu od
težišnih relacija za tumačenje avanardnih fenomena postavljaju
relaciju socijalne revolucije — avangarde. U Jocićevoj ličnosti,
u ovom smislu, našao se pesnik koji je, na svoj način bio učesnik
i svedok avangardnih pokreta u međuratnom periodu (istorijska
avangarda) i pesnik–esejist koji će nakon Drugog svetskog rata i
socijalističke revolucije podržavati pesnike–prevratnike upravo
iz uverenja da socijalne revolucije moraju imati svoj pandan u
umetničkim kretanjima, tj. avangardu koja nije ništa drugo nego
revolucija u umetnosti. Pozivajući se ne samo na teorijske postavke
Hegela, Marksa, Lenjina, Frojda, de Sosira, nego i Barta,
Hajzenberga, Lensana, Kajoa, Markuzea, Fukoa, Planka i Openhajmera,
Jocić je u najopsežnijim ogledima o signalizmu pisao kao o pokretu
koji je bio „neminovnost našeg vremena“ i koji ne samo na našim
kulturnim prostorima uspeva da ostvari ono što su postizale i
pojedine istorijsko–avangardne struje: da izgradi vlastiti
metajezik i time omogući maksimalnu komunikativnost svojih
ostvarenja i najšire publike.
Usput,
Jocić je izuzetno dobro osećao duh našeg vremena, pomeranja na
vrednosnoj skali do kojih je dovodila potrošačka kultura, koja se
nezadrživo širila sa Zapada i na koju nisu ostala imuna ni
socijalistička društva. Jocić će, povodom signalizma, lucidno a
anatomski preciznim potezima razotkrivati lažne avangarde kao
nasilje u umetnosti današnjice i dokazivati da je i njihov predmet u
stvari samo nasilje, što istinske avangardiste još više angažuje
u borbi za humaniji svet i plemenitiju umetnost.
Nasiljem
se služi i prava avangarda, ali to nasilje, taj destruktivni odnos
prema istrošenim vrednostima i izražajnim sredstvima prošlosti,
ima suprotni predznak: avangardisti se odnose rušilački prema
akademizmu, stvaralačkoj uniformnosti, automatizmu oblikovnih
postupaka. O tom „dvostrukom“ karakteru avangarde danas — borba
protiv nasilja i otuđenja i primena „nasilja“ kao metode ne samo
u toj borbi nego i u samom stvaralačkom činu, Jocić u ogledu
Ponovo povodom signalizma, kaže: „Avangardni umetnik,
avangardna umetnost, najzad, svaka prava umetnost samo je prividno po
svojoj strukturi ambigna, s jedne strane istinita i revolucionarna, a
sa druge strane zaražena od onoga protivu čega se bori, tako da
pored svoje krvi u venama, nosi u svojim porama zatrovanu krv
neprijatelja. I ponekad, ta spoljnja, tuđa krv, prodre u vene
zdravog organizma, da se proglasi krv same revolucije, da se proglasi
za ono što ona nije. Iz takve, tuđe krvi revolucije, može da
izbije pasilje i ogoljena destrukcija, ljuti otrov neprijatelja.
Svakako da ova naša istraživanja nisu dovoljna, da je problem mnogo
dublji nego što se može ispitati u jednom kratkom tekstu i samo od
jednog čoveka. Nasilje u avangardi ostaje za nas otvoreno pitanje,
jer po našem mišljenju, nasilje i avangarda su inkompatibilni.
Samo, ovo nasilje u avangardi, koje smatramo tuđim, nema nikakve
veze sa nasiljima lažne avangarde koju kapitalističko društvo
samim svojim bićem uzrokuje i održava. Što se tiče Bunjuela iz
nadrealizma koji je između raznih stvari nasleđenih iz romantizma,
nasledio i morbidiju, stvar je jasnija. Pored jednog opšteg
posmatranja, trebalo bi ispitati i svaki slučaj posebno...“.
Ove,
nesumnjivo pronicljive i empirijski proverljive konstatacije Ljubiše
Jocića, potkrepljuje jedna njegova, dobro formulisana opservacija
signalizma, a dubinu te opservacije mogao je doseći samo pesnik:
„Signalizam stoji ponekad prema našoj epohi dvosmisleno. Čini mi
se da signalizam gleda na sve što se dešava istovremeno kao da je
to i nešto prošlo i davno prošlo, i kao da to tek nastaje. U
stvari, da se sadašnjica pojavljuje i kao prošlost i kao budućnost.
I čini mi se da u toj dvosmislenosti i leži mogućnost i misija
cignalizma da naše vreme najautentičnije
emitujemo tamo gde nema ni smrti, ni života, ni vremena, što se ne
može nikada saznati, već samo intuicijom naslutiti.“
Činjenica
da signalizam nije primljen s dobrodošlicom u kritičkoj javnosti,
Ljubišu Jocića nije ostavljala ravnodušnim, ali ga nije preterano
ni iritirala; kao „doživotni“ avangardist, dobro je znao da
progoni avangarde iz jedne kulture nije neobičnost nego, tako peći,
ono na šta je avangarda računala, i zato je, više uzgred i u duhu
programa, govorio o tome šta signalizam preduzima da svoje legitmno
pravo ostvari u kontekstu srpske književnosti poslednjih decenija.
Jocića je, što je i razumljivo, više fascinirala razrađena
stvaralačka „metodologija“ pesnika signalista, pa i poetički
zaokruženi nazori Miroljuba Todorovića. U tom smislu, u više
ogleda, Jocić se bavio konkretnim pitanjima poetičke i poetske
prakse signalizma, nastojeći da vlastitim iskustvima unapredi i
jednu i drugu.
Za
poetiku signalizma (onu poetiku koju će izvesti tumači) nesumnjivu
vrednost imaju Jocićevi tekstovi Signalizam i Signalizam
II, u kojima, će se susresti karakteristične
programsko–manifestne stavke, ali i fragmenti širokog,
asocijativnog dijapazona i gde će se ovaj pesnik i esejist uputiti u
nova ocenjivanja pesničkog iskustva i prošlosti i sadašnjosti.
Parafrazirajući
jednu misao Marsela Prusta, na primer, Jocić je tačno uočio da je
signalistima pošlo za rukom da saopšte u svojim delima i ono što
je do sada bilo nesaopštivo, a filtrirajući i rezimirajući brojna
saznanja iz najrazličitijih disciplina (kroz koja se, kao i svaki
esejista, „slobodno“ kretao), slikovito je predstavljao nužnost
i revolucionarnost vizualizacije jezika u signalističkoj poeziji,
poredeći je kao zahvat sa „podvigom“ koji je načinio Dekart kad
je algebru učinio vidljivom (primenom grafičkog predstavljanja
brojčanih vrednosti).
Oslobođenje
pesničkog jezika od „jezičke dogme“ (koju ne uslovljavaju samo
„Gramatičari“ nego i svi oni koji se jezikom služe, a to znači
i pesnici!), na čemu su intenzivno radili signalisti, a Miroljub
Todorović posebno — Jocića iskreno raduje: „Signalizam je
protiv entropije“ — kaže Jocić „protiv razaranja, smrti,
signalizam je za ljubav, rašćenje, subverzivnu kreaciju i kreativnu
subverzivnost, za imaginaciju“, a „subverzivna kreacija i
kreativna subverzivnost“ najpre su se dogodile u domenu jezika.
Ovi
procesi razgradnje jezika kao medija i kao znakovnog sistema —
započeti doista u dadaizmu i nadrealizmu — u signalizmu su imali
drukčije socijalne i književno–istorijske pretpostavke, a to
znači i efekte. Jocić je u pravu kad kaže da su ovi procesi
započeli u „retortama“ istorijske avangarde, ali greši kad
smatra da je za savremene stvaraoce važno da znaju da je neko te
„retorte“ pre njih imao u rukama. Savremeno doba, u znaku
kibernetike i elektronike — što više puta i sam Jocić ističe u
svojim ogledima pa i u poeziji — tehnološko doba, dakle, koje se
razlikuje od industrijskog koje je bilo fon za Dadu ili nadrealizam,
zadržalo je mnogo šta iz prošlosti, pa i te „retorte“ o kojima
Jocić metaforično piše — no, supstapce koje su se u tim posudama
našle u naše vreme — drukčije su, drukčiji su procesi koji se u
tim posudama vrše, drukčiji su „katalizatori“ koji te procese
„motivišu“ ili pospešuju.
Jocić
je, naravno, signalizmu prilazio čista srca i s verom da signalizam
može u mnogom pogledu nadgraditi sve ono što su ostvarile
istorijske avangarde; štaviše, da je dorekao mnogo šta što je u
tim avangardama bila maglovita slutnja, na jezičkom planu, naročito.
Jocić, međutim, nijednom nije imenovao karakteristične
signalističke vrste, kojima je jezik bio osnovni oblikovni materijal
(stohastička i aleatorna, kombinacioia ili varijaciona poezija,
tehnološka ili ready–made
poezija), ali je neke od ovih žanrova i sam pisao; eksplicitno
pominjao je poeziju šatrovačkog govora, pišući o knjizi Telezur
za trakanje Miroljuba Todorovića, a i sam je — u dvema
objavljenim knjigama i u pesmama koje su do sada ostale razasute po
književnoj periodici — uspešno pisao i „tehnološke“ pesme i
stohastičku i fenomenološku poeziju, dok je o nađenoj (ready–made
poeziji) ostavio traga u Oglas pesmi, na primer.
Magija
elektronike, koja snažno obeležava naše vreme i koju je osnivač
signalizma Miroljub Todorović doslovno kao temu i kao postupak uveo
u poeziju, nadahnjivala je i samoga Jocića. Ljubiša Jocić je bio
doista siguran da pre signalizma nije bio moguć „potpuniji
transfer između jednog i drugog bića“ i da je nužnost mutacije
čoveka bila i nužnost mutacije poezije. Za njega nije bilo dilema
da li u pesnički rad i u svet poezije uključiti sve ono što je u
tekući život i u produkciju materijalnih
dobara unela elektronika ili kompjuter. Za njega nije bilo ništa
čudno što će signalisti posegnuti za iskustvima savremene fizike,
nuklearne fizike i astrofizike, hemije i biohemije, jer to posezanje
nije bilo ništa manja jeres od one koju je poezija vekovima
upražnjavala, eksploatišući mit ili istoriju, na primer. Zato je
Jocić u pojedinim esejima nastojao da sistematizuje signalistička
pesnička iskustva, da ih podvede u sistem (eseji: Sistem
signalizma, Signalizam i tri materije psihe), preuzimajući
slobodno postavke Stefana Lupaska, mada se one tiču oblasti koje
nisu u bliskoj vezi sa heurističkim disciplinama, a još manje sa
umetnošću i poezijom.
Neopterećenost
ranije uspostavljenom dihotomijom nauka — umetnost, a sa druge
strane, uveren da su pesnici oduvek sintetizovali sve ono što je
plod ljudskog. duha, Jocić je i kao esejist bio pesnik, i onda kada
je defššsao određen pojam — bila je to pesnička „definicija“,
i onda kada je „pravdao“ ovaj ili onaj signalistički zahvat —
to nije bilo „pravdanje“ nego konstatacija kojoj je prethodila
„ekspertiza“ i koja ima pokriće u dosadašnjoj istoriji
književnosti ili umetnosti; najzad, Jocić je bio pesnik i kada je u
svojim tezama (ili u ilustracijama za njih) ponavljao samoga sebe
(takvih ponavljanja u njegovim esejima ima nekoliko), jer i ta
„ponavljanja“ znak su pesničke, a ne racionalizovane ili
scijentizirane svesti.
Jocićevi
eseji su kolaži, i onda kada su pisani sa ambicijom da se
metodološki jasno i čvrsto utemelje i objasne određeni problemi
(Signalizam i tri materije psihe), odaju pesnika široke
kulture, velike načitanosti i neograničene igre duha i reči. Bez
većih napora, na primer, on će dovoditi u vezu postavke savremene
fizike sa onima koje se tiču antičkih mitova, rezultate
lingvističkih istraživanja s porukama iz savremene psihoanalitičke
prakse ili teorija o održanju energije. Nad teorijom i nad tajnama
elektrona, koji — kako tvrde fizičari — ima dvostruku prirodu,
Jocić će probdeti mnoge časove, kao i nad brojčanim vrednostima
glasova kojima se i kao fizičar i kao pesnik, bavio Spasoje Vlajić.
Neće Ljubiši Jociću biti strane ii „metafizičke“ vizije
čoveka i poezije (ogled Okeanska vizija), koje nisu više
samo jedna od čovekovih utopija jer se utopije u naše vreme sve
brže ozbiljuju. Jocićev san je bio
da se sve ono što postoji van čoveka „pounutrašnji“, i
signalizam je u tom pogledu mnoge „stvari“ iz tzv, „objektivnog
sveta“ pounutrašnjio, očovečio; ono što je ostalo kao potencija
i što očekuje da se aktuelizuje, jednoga dana će se i dogoditi:
poeziju treba da pišu svi, a ne niko — poručuje Ljubiša Jocić,
u ime svih signalista i humanista. Treba mu verovati.
Novi
Beograd, februar — maj 1987.
1
O ovoj, kao i o drugoj zbirci signalističke poezije Ljubiše Jocića,
pisao sam u radu
Signalistička poezija Ljubiše Jocića, „Zbornik radova Pedagoške
akademije za obrazovanje vaspitača predškolskih ustanova“,
Beograd, br. 10,1986,
str. 87–98.
2
Nulti čas, kao zbirku koja je ostala u rukopisu, pominje i Đorđije
Vuković u tekstu Ljubiša Jocić, „Ogledi o srpskoj kljiževnosti“,
„Nolit“, Beograd,
1985, sgr. 174–206.
3
Poema je objavljena povodom pesnikove smrti, „Književna reč“,
Beograd, god. VII, br. 96,10. mart 1978, str. 9.
4
Bibliografski podaci o Jocićevim ogledima, uza sve druge napomene,
dati su u Belešci,
na kraju ove knjige.
5
O terminu Optimalna
projekcija, vidi
članak Aleksandra Flakera, u Pojmovniku
ruske avangarde, t.
I,
izd. Grafičkog zavoda Hrvatske i Zavoda za znanost o književnosti,
Zagreb, 1984, str. 107–115. Ur. A. Flaker i D., Ugrešić.
6
Mesečina u tetrapaku,
„Prosveta, Beograd, 1975, str. 38–39.
(Iz knjige Ljubiše Jocića ''Ogledi o
signalizmu'', Beograd, 1994)
No comments:
Post a Comment