Ljubiša
Jocić
SIGNALIZAM
- SIGNUM TEMPORIS
SIGNALIZAM
se – kaže se "uz ovu priliku" u katalogu izložbe –
suprotstavlja tradicionalističkoj literaturi i tradicijom opsednutoj
umetnosti uopšte.
Gotovo
svako kretanje u umetnosti je na neki način subverzivno, ali ovu
izjavu signalista treba, po mome mišljenju, shvatiti i kao
reagovanje na tumorični porast tradicionalističkog uplakanog
sentimentalizma, kičerskog pseudoromantizma u našoj sredini.
Ali
signalizam, kao što se kaže "uz ovu priliku", objašnjenje
sa tradicionalistima i ne stavlja u prvi plan.
Apostrofirajući
savremeni idealizam, koji "lamentira o kraju umetnosti u
tehnološkoj eri", signalisti podvlače da su uvereni da iz
razumevanja egzaktnih nauka, posebno fizike, astrofizike, matematike,
biologije, teorije informacija, komunikacija, itd., kao i složenih
društvenih kretanja u celini, umetničko stvaralaštvo ima ogromne
mogućnosti razvoja u svim započetim pravcima.
Napomenuo
bih da i signalizam, ostajući dosledan svom antitradicionalizmu,
treba da prizna da je u njegovo tkivo utkana i sva ona svežina
stvaralaštva koju je DADA začela, a da pri tom pišta ne izgubi od
svog protivljenja tradicionalističkim lamentacijama.
Mnoge
retorte u eksperimentalnim laboratorijumima dadaizma i nadrealizma
zaboravljene su mada se u njima svojevremeno začeo neki, danas
aktuelizirani, eksperiment. Neki do pokreta posle ovog rata, pored
novih eksperimenata, nastavili su rad nad tim zaboravljenim retortama
i ne znajući, možda, ponekad da su one već bile u nečijim rukama.
Nešto od konceptualizma bilo je već u dadi, nešto od pop-arta bilo
je u obže-sirealist, nešto o gestu o kome govori signalizam, bilo
je i u dadi i u nadrealizmu; taktilnosti je bilo u nadrealističkim
igrama, u elektronskoj muzici koja se opipava, u tačingu i petingu.
Ono što bi naročito trebalo podvući kao svežinu signalizma, to je
ono što i on sam podvlači, potrebu za najsvestranijom
informisanošću i uključenjem svih medija i svih čula. Nikad nije
više podvučena potreba maksimalne informisanosti, maksimalnog
učešća u svim životnim zbivanjima. Kao što san uzima za simbole
pojave iz stvarnog sveta, kao što, recimo, nijedna žena nije mogla
da sanja kako je progoni elisa aviona pre nego što je avion nastao,
tako nijedan pesnik u svoj tekst ne može da unese kvazare, pulsare,
ribonukleinsku kiselinu, ili dezoksiribonukleičnu kiselinu, pre nego
što je nauka o njima nešto saznala. Ne može ništa da se kaže o
dohotku, ili samoupravljanju, pre nego što su nastali u životu.
U
svemu što se tiče informisanosti, pristalica sam signalizma i
mislim da se treba informisati ne samo preko svih glavnih sredstava
informacije – komunikacije, televizora, filma, štampe – već i
preko naizgled najbezvrednijih masovnih informacija, kao što su to
razni ilustrovani listovi koji govore o seksi-krevetima, životu
glumaca i pop-pevača, obnaženoj gospođi Onazis i životu gangstera
– milionara. Na taj način dokazujemo – ma kako to posredno
delovalo – da nam je više stalo do slobode, recimo, Vijetnama, i
svakog drugog naroda.
U
ovom prelaznom dobu iz industrijskog u tehnološko društvo, kao u
nekom haosu, javljaju se vrtoglavica i mučnina, a istovremeno i neka
groznica mutacije, Jer sve čega se čovek dotakne već i nestaje.
Zbog toga se čoveku, u toj brzim izmene pravaca u umetnosti, u kojoj
se meša, zgušnjava i sabija sva ta vrtoglavica u umetnosti, ponekad
čini da se suočava sa nekom ubrzanom gravitacijom koja preti da od
našeg duhovnog života napravi mrtvu zvezdu, rupu u kosmosu kulture.
Međutim, kao što je Mopasan u zapaljenom Parizu, spuštajući ruke
u Senu, rekao da Sena ipak teče, signalizam može reći da umetnosti
mora da bude toliko dugo koliko i čoveka.
U
duhu SIGNALIZMA naveo bih reči nauke Alfreda Hermana: "Elektron
je istovremeno konstruktor i animator svega što je živo. On je
jedini materijalno jedinstvo koje može da stupi u direktnu vezu sa
psihizmom individualnim isto tako kao i sa kosmičkim. Tako, u pravu
smo da se zapitamo o pravoj prirodi elektrona. Kako je elektron
sposoban da shvati poruke koje proizilaze iz psihe, da ih
interpretira i da ih izvrši, možemo li mi stvarno da ga označimo
kao običnu materijalnu česticu? Ne izgleda li da je snabdeven
antenama koje mu dopuštaju da sarađuje sa psihom? Nije li njegova
priroda dvosmislena, pola materija, pola psiha?
Ako
elektron ima dvostruku prirodu, kakva je to energija sakupljena u
njemu? Takva je zagonetka koju nam postavlja misteriozni mali
elektron koji nam se obraća, čini da živimo, sluša nas, ali koji
poznajemo tako malo."
Zajedno
sa signalistima i naučnicima, kad ništa više ne možemo da
učinimo, ni svešću pi saznanjem, mi ipak u pomoć prizivamo
imaginaciju.
(Iz knjige Ljubiše Jocića ''Ogledi o signalizmu'',
Beograd, 1994)
1
U podnaslovu
teksta stoji: Uz
izložbu "Signalizam" - Salon Muzeja savremene umetnosti,
Beograd, 18. jul – 16. septembar,
1975.
No comments:
Post a Comment