Ljubiša Jocić
OPET
FRAGMENTI O SIGNALIZMU *
1
Signalizam
je avangardni stvaralački pokret nastao u našoj zemlji sa ciljem da
revolucioniše sve grane umetnosti, a prvenstveno literaturu i
likovne umepšosti, unoseći nov način mišljenja i kreiranja,
primeren elektronskoj i planetarnoj civilizaciji.
2
Umetnost
tehnološke ere bitno se i kvalitativno razlikuje od svih ostalih, a
posebno od umetnosti nastale tokom prethodne industrijske epohe.
12
Znak,
slika, zvuk, novi jezici, novi oblici upotrebe jezika, njegovi
ekscentrični i zaumni oblici, akcija, kibernetički podsticaji,
mogućnosti delovanja hemijskim i farmakološkim sredstvima na svest,
podsvest, kreaciju, sinteza više umetničkih grana, univerzalni
simboli matematike i ostalih nauka, demistifikacija stvaralačkog
čina, sinteza nauka i umetnosti, totalna i blogalna umetnost
planetarne epohe — umetnost signalizma.
14
Biće
signalističke umetnosti vidimo u svoj njegovoj kompleksnosti,
otvorenosti, nedidaktičnosti i permaientioj revolucionarnosti.
(Miroljub
Todorović — Ljubiša Jocić: Neke postavke signalizma, „Odjek“
br. 23, Sarajevo, decembar, 1975.).
U
Une Saison en enfer
Rembo je poglavlje pod naslovom
Alchimie du
verbe koje je
mitski značilo sabiranje njegove književne karijere, definisao kao
L'histoire d'une de ses folies.
Čak i neko ko se nađe u iskušenju
da ono što je opisano na ovim stranicama smatra ne toliko teorijom
moderne umetnosti koliko istorijom jedne od njenih ludosti, neće
želeti ili moći da zamišlja da umetnik našeg vremena odbacuje
svoje avangardno iskustvo cela
e'est
passe pre nego što je u stanju
da, zajedno sa Remboom koji je tada zauvek napustio avanturu poezije,
kaže: Je sais aujourd'hui
saluer la
beaute. Izvesno je
da Džejms Džojs nije bio jedini umetnik avangarde koji se držao
zadatka epohe i obećanja svoje mladosti: „Želim da zagrlim lepotu
koja se još nije pojavila na svetu“. (Renato Pođoli).
Ove
su reči poslednje strnice Renata Pođolija u njegovoj knjizi Teorija
avangardne umetnosti.
Mi
ne možemo sa Remboom, koji je tada zauvek napustio avanturu poezije,
da kažemo: „Znam danas pozdraviti lepotu.“ Više smo u situaciji
Džojsa koji se držao zadataka epohe i obećanja svojoj mladosti:
„Želim da zagrlim lepotu koja se još nije pojavila na svetu.“
Signalizam, to je naša akcija da se pojavi
ono što se nikada pre nije pojavilo na svetu. Put ka nepoznatom, put
ka onom što naslućujemo. Put ka jednoj novoj komunikaciji. Put ka
razotuđenju čoveka, koga su njegova pospoljašena čula,
reificirala, načinila objektom manipulacije. Ovlađujući svima
medijima, želimo da ih pounutrašnjimo. Služeći se njima, a ne oni
nama, mi želimo da u čoveku otkrijemo i same te medije kao
unutrašnje sposobnosti čoveka. Elektromagnetski talasi našeg
mozga, koji samo za sad 10% iskorišćavamo, u rukama sutrašnjeg
čoveka, zašto ne već i današnjeg, učiniće ljudski mozak
sposobnim za jednu potpuniju, a verovatno i drukčiju poeziju. I sam
današnji jezik, proglašavan mrtvim, dobiće nove čari. Uostalom,
signalizam sa ispitivanjem energije jezika od strane Spasoja Vlajića,
već nam to i otkriva.
Signalizam
ne održava obećanje svoje mladosti, on je mladost sveta koja
obećava, obećanje same mladosti.
I
vrlo je čudno, upravo i bilo bi vrlo čudno, kad bi se neko odlučio
da govori o njemu cela c'est passe,
u ovom trenutku kad bi se sa Remboom moglo da uzvikne:
„Svetlost grmi, nauka galopira“. Signalizam je zaista grmljavina
jedne nove poezije koja nadolazi, ka kojoj idemo ispruženih ruku u
budućnost, već je osećajući kako izbija, varniči iz vrhova naših
prstiju.1
Ne
treba nasedati jednoj modi, isprogramiranoj u tamnim predelima ovog
sveta. Moderno je napadati avangarde.2 Da li je još
moderan „getsbizam“, Love
story, fotografizam, obnova
slike? — pitamo se okrećući glavu od te lepljive magluštine koja
se širi iz manipulisanih medija: galerija, izdavačkih kuća,
televizije, filma. Treba se čuvati, biti daleko od tih manipulisanih
prostora. Zasuti ih ozonskom svežinom da se spreči to njihovo
zatrovano zračenje.
Kako
se „društvo obilja“ plaši svake svežine! Treba ih naterati da
otvore prozore, ako neće, a oni neće, treba im porazbijati i
prozore i vrata, sve te njihove ljušture iz kojih pružaju gramzive
pipke u tkivo sveta, u kojem ima još metabolizma koji se odvija.
Signalizam
samim svojim postojanjem razbija, sprečava to kancerozno tkivo da
podivljalo raste. Mi ćemo u našim publikacijama, koje bi trebalo da
imamo, početi bespoštedni obračun sa njima. Neka ne proglašuju
lažne avangarde za prave, neka „Rimski klub“ ne pravi recepte za
ceo svet, neka galerije prestanu da prave orgijaške predstave
zaglibljene u fekalije pod firmom avangarde, neka policije
potrošačkog društva i prave „nove levice“, „internacionale
ludaka“, neka plaćeličke sale za snimanje muzike ne pretvaraju
pesmu bunta u histerično zavijanje i mazohističko maukanje. Mi ih
nećemo moći da sprečimo, ali ćemo ih razotkriti. Oni ne trpe
rasvetljenje, rasvetu. Oni žive u mutnom i love. Da, oni love.
Smetaćemo im da love.
Ali,
ne samo to. Boreći se za što veću informisanost, mi ćemo im
zadavati udarce. Svuda gde budemo stigli, oni tu neće moći da
opstanu. Mi smo ponikli u ovoj klimi, koja je naša
klima. Na našem terenu bićemo i dalje bezbedni, ma koliko
smetali onima koji su pod tuđim uticajem mode da se progone
avangarde. I sa uporištem na našem tlu, lejzerskim zracima seći
ćemo sve što želi da ponizi čoveka, da ga dezavuiše u njegovom
stvaralaštvu, u njegovom putu u napred, u njegovoj avangardnosti.
Signalizam je još od svog početka imao takav uticaj, delovao je u
mnogim sredinama van naše, nalazeći prijatelje među ogoša koje je
njihova sredina gušila.
Tim
žalosnije je što se već oseća i kod nas moda
progona avangardi. Zar se ne može imati malo pameti, ili je moć
mode takva da kad je i najbesmislenija, kad je i najpogubnija,
probija tkivo i Jačih duhova. Moda često deluje kao epidemija. Mi
ćemo biti ti koji će se postarati za vakcinu protivu takve
epidemije. Naša igla biće oštra, a naš
serum efikasan.
Ko
može da negira avangardnost Đota, Dostojevskog, Braka, Pikasa,
Remboa, Lotreamona, Kafke, Džojsa, Beketa, Mišoa, Masona, Mura; ne
može se negirati Dada, nadrealizam, koji je ušao kao tradicija
svega što se u ovom veku dešavalo u umetnosti; besmisao je
izbrisati jedan prostor–vreme. Mnogi eksperimenti, mnoge retorte
koje su iočetkom ovog veka započele avangarde, kao vrtoglavicu, kao
ilinx, docnije
su postali velika umetiička dostignuća. Polok je bio anticipiran u
našim nadrealističkim beogradskim igrama, kad smo sedeći za
kafanskim stolom kafane „Moskva“, uokviravali šare koje je
priroda na mermernim pločama učinila.** To je bilo još
1928. Rembo je govorio o zapisivanju groznica, koje je tek Mišo
uspeo da ostvari i tekstovima i crtežima.
Tamo
gde ima energije, ima kontradikcije, antagonizma, sistema, kaže u
svojoj knjizi Tri materije Stefan Lupasko, a te energije ima
najviše u avangardama.
I
svako ko hoće u obračunu sa lažnim avangardama, sa lažnim
levicama, „novim levičarenjem“, da se obračuna, sa pravim
avangardama, sa najdragocenijim ljudskim vrednostima, sa signalizmom
— neće moći. Jer signalizam radi na preobražaju umetnosti,
uključujući se u razvojne tokove naše epohe koji idu tome da
jednom svi ljudi umetnički žive.
*
U članku Signalizam
kao fragment („Književna
reč“, 9. jun 1976.) govori se
o Beloj knjizi
Milivoja Pavlovića
kao plagijatu. Naime, da je Bela
knjiga plagijat
knjige Francija Zagoričnika Opus
nič. Želimo da
kažemo da se radi o
dezinformaciji. Bela
knjiga je zaista bela
knjiga: u njoj nema
nikakvih znakova, ona je sama znak, dok je Opus
nič ispunjen
brojevima, zapravo, njegove su strane numerisane, ali ne logičnim
sledom brojeva, što
ukazuje na bitnu različitost značenja te dve knjige.
...
nema idealne avangarde, definisane romantično, nego je to pojava
koja i sama evoluira sa društvenim strukturama. Dakle, i sam pojam
avangarde evoluira paralelno sa avangardom... Umetnost u
individualnom smislu je — ja
to takođe verujem — prevaziđena. Mi idemo ka kolektivnoj
svečanosti, ka
učestvovanju čitavog jednog grada, čitave jedne zemlje čak, u
totalnoj umetnosti. Sutrašnja avangarda praviće kuće, avione,
autoputeve, međuplanetarne rakete: ona će oživeti ulice, ona će
preuzeti na sebe slobodno
vreme, popularne spektakle, javne svečanosti...“ (Dr Miloš Ilić,
predgovor za knjigu Renata Pođolija Teorija
avangardne umetnosti.
2
„Kulturna avangarda je pluralizam stilova, ali jedinstvo htenja: da
bude drukčije i bolje nego što jeste. Ništa tu ne pomaže
'ogovaranje' epohe i ogovaranje'
sadašnjosti. Ne kaže uzalud Pablo Pikaso, odgovarajući u jednom
intervjuu na pitanje o umetničkoj avangardi: 'Ha
avangardu pucaju
oni koji su pozadi nje, a
nipošto oni koji su ispred nje.'„ (Isto).
**
U ovim igrama
učestvovali su: Radojica Živanović — Noe (nadrealistički
slikar), Mirko Kujačić
(slikar koji sebe nije smatrao nadrealistom) i pisac
ovih redova (saradnik nadrealističkog časopisa „50 u Evropi“).
Docnije je jedan filistar
fotografisao slične šare sa mramorne ploče i
objavio ih u „Nemogućem“'kao svoj pronalazak.
(Iz knjige
''Ogledi o signalizmu'', Beograd, 1994)
No comments:
Post a Comment