Ljubiša
Jocić
SIGNALIZAM
II
1.
Signalizam,
za koji smo rekli da je stvaralački pokret rođen u našoj zemlji, i
što ćemo uvek ponavljati kad o signalizmu bude reč, planetarna je
komunikacija. Shvatajući da je naša planeta sve više "globalno
selo", da savremeni elektronski mediji čine informacije gotovo
trenutačnim, da je svet sve više sličan okeanu uvek jednakom samom
sebi, signalizam kao umetnost teži da postane planetarna umetnost
elektronskih mogućnosti.
2.
Signalizam
jašući na čudesnom, tako malo poznatom, neuhvatljivom elektronu,
već obilazi Zemlju.
3.
Naslućujući
pulsaciju atoma, najmanjeg praha na ovoj zemlji, svake čestice našeg
bića sa krajnjim granicama kosmosa, ako one uopšte postoje,
signalizam ispituje mogućnosti da novim metajezikom proizišlim iz
ovladavanja baš tim tajnama elektrona izrazi – više nego što je
to ikad ranije uspelo poeziji – samu beskrajnost kosmosa.
4.
Težeći
novom jeziku, jureći na elektronu, signalizam ne odbacuje ni jedno
do sada poznato sredstvo komunikacije, informacije, ni jedno iskustvo
nauke, ni jedno iskustvo dosadanjih umetnosti, ni slikarstva, ni
muzike, ni jezika, književnosti, ni jedno dosadašnje iskustvo
čovekove svesti, strasti, razuma, imaginacije, intuicije. Da bi smo
se razumeli, pomenućemo jedno svedočenje nekog misionara o kojem
govori Levi Bril: Neki crnac stajao je pored nekog drveta i nešto
govorio. Upitan šta to radi, rekao je da oni, ljudi ovog plemena, sa
udaljenim drugim plemenom tako razgovaraju, jer su siromašni, pa
nemaju telefon. Možda je ova priča i izmišljena, ali ova
fantastika može da postane realnost. Zašto mogućnosti kompjutera,
televizije, telefona ne bi čovek našao u sebi. I kad budemo njima
ovladali, čudićemo se kako nam je sve to bilo na dohvat ruke. Ali
pre nego što se to u potpunosti desi, signalizam je dao sebi reč da
preispita sve medije do sada poznate, da im postavi nova pitanja,
prizivajući pri tome i nauku.
5.
Signalizam
veruje u brži, potpuniji transfer između jednog i drugog bića,
koji je bio nezamisliv pre elektronskih komunikacija; veruje da će
jednog dana "deo realan i nekomunikativan nas samih naći veću
saopštivost tog realnog i nesaopštivog".
6.
Signalizam
zalazi u nevine, neispitane predele ljudskog duha.
7.
Signalizam
nam otvara mogućnosti da budemo što jesmo, što znači da budemo
ono što i ne slutimo da jesmo. Signalizam ide preko svih granica
kojima se do sada čovek potvrđivao.
8.
Signalizam
je znak jedne nove realnosti.
9.
Teže
je promeniti jednog čoveka nego celu strukturu jednog društva.
Signalizam veruje u prozračenje svakog pojedinca. Svako će iz svog
tkiva izlučiti kuću od stakla. Sve će misli biti prozračene. Sve
glave i sva srca biće prozračna. Reči, jezik, imali su divnu
lepotu zatamnjivanja, pored toga što su mogle da budu i mutne
baruštine. Ne žalite za rečima. Ne plašite se da će zbog te
prozračnosti nestati dvosmisla. Zrake mnogostrukih smislova
prelamaće se, zasenjivaće razumevanje. Umnožiće se čula, nastaće
novi instinkti, ljudski mozak koji je dremao hiljadama godina
bljesnuće u svim svojim vijugama. Čovek će misliti munjama,
gromovima. Ozonski omotač, posteljica zemlje – biće poezija i
plodnost će kuljati u valovima, rašćenja će biti neverovatna. I
čovek će se sve brže menjati.
10.
Mi
smo jednom rekli da je signalizam ludistički, agonski. Treba reći
da taj ludizam nije ni tanjir, ni talir, ni crn ni beo, ni jeste ni
nije. Da bi se to razumelo, setimo se naših predaka i njihovih
ludizama. Markiz de Sad se igrao tminom brojeva. Rembo bljeskom
samoglasnika. Evo Markizovih brojeva, poeme cifara:
"Ovo
pismo ima 72 sloga koji su 72 nedelje unatrag. Ono ima u 7 redova 7
slogova koji su tačno 7 meseci i 7 dana koliko ima od 17. aprila do
22. januara 1870. Ono ima 191 slovo i 49 reči. Dakle, 49 reči i 16
redova čine 59 nedelja do 30. maja."
Rembo
vidi "A crno, E plavo, I crveno, U zeleno, O plavo,
samoglasnici".
Signalizam
vidi takođe boje svih slova, svih azbuka, ali i svih ideograma; ali
i magiju svih brojeva, boju brojeva, miris brojeva, slova, slova
brojeva vidi prelamanje boja slova, smisla brojeva, dodir usana M,
cvetanje A, raskošnu ženstvenost Ž, korake 11, visibabu 2, dubinu
oblutka O, beskraj omege, stisnutu pesnicu Đ; vidi zavoje misli
saobraćajnih znakova, propadanje krivina, kočenje crvenog kruga,
nabreklost prugastu pešačkih prelaza, navrelu krv u crvenom oku
semafora, kraljevski kažiprst nužnog pravca, 57 pevanje plašljivog
daha prolaznika, 7 pokupljena pljuvačka sa usana posle poljubaca, 6
lagana milovanja u spavanju sa 9.
Signalizam
zna da beleži ples nagih, iskravih igračica svetlosnih reklama;
mlade raspevane kapi kiše, mirisne od oblaka na osušenim brušenim
staklima izloga; vetrove rubina svetlosnih znakova disko-klubova;
raspevane suknje vetrova na pocepanim plakatima; hijeroglife umora
zaspalih ljubavnika pod zaboravljenom svetiljkom u prozorima;
jutarnje drhtanje predgrađa, išarano senkama još sanjivih radnika;
nizove brojeva na fasadama kuća više ženstvenih procepa tamnih
ulaza; kloparanje, drhtanje, klizeće, anđeoskih liftova; neiskazanu
lepotu nule; aberaciju svireposti sekire 4, fizionomiju palacavu F.
M, stepenice krznene koje se spuštaju i dižu u robnim kućama u
kojima se nudi revija zlatnih gomila koje putuju pod pazuhe spratova
isparavajućih kupatila između dodira dvaju usana. Signalizam beleži
trenje zelenih gradskih parkova sa suhim laktovima brundavih ulica
kojima se tresu jezera, mora koja su se povukla podnevno,
ostavljajući za sobom duge mahovine senki.
11.
Mnogi
nasuprot žabljem oku zapažaju samo ono što stoji, što je
ustajalo. Signalizam sve što ugleda, zapazi, sve ako je stajalo,
leti, ako je letelo, stane, da bi na nov način poletelo.
12.
Ko
gleda jedan film, sliku po sliku, videće samo fotografije. Ko gleda
film 2 sata, treba mu dva sata da ga vidi. Signalizam se tako ne
saopštava. Zamislite štos karata probijen putanjom elektrona, tako
treba gledati signalizam, sve što on napravi. Film, knjiga,
partitura, cela muzika od dva sata, probijena brzinom elektrona, tako
izgleda signalističko delo. Priznajemo, i mi sami, takvo gledanje,
još tražimo. Neumornost nas spasava svih beda i tu i tamo očekuju
nas revelacije, otkrovenja.
13.
Signalizam
traži da se medij-poruka prenese u celini; traži transfer
najintegralnije komunikacije, informacije između svih čestica
jednog i drugog bića koja su u pitanju. To nije magija, to se već u
pokušajima pojavljuje kao nova realnost.
(Iz knjige ''Ogledi o signalizmu'', Beograd, 1994)
No comments:
Post a Comment