Ljubiša
Jocić
SIGNALIZAM
Setili
bismo se zajedno sa Kuo Hai–em da su još stari tvrdili „da je
pesma slika bez oblika a slika poema koja ima oblik“, da bismo
mogli da kažemo da je signalizam prožeo slike — slikama reči, a
slike reči — slikama.
***
Signalizam
je Znak da treba probuditi Snove.
***
„Simbol
čini od slike perfekciju nesvesnog neshvatljivim za logiku ali
evokativnu za senzibilnost.“
***
Signalizam
teži onome čemu se Marcel Proust
nadao: „deo realan i nekomunikativan (nesaopštiv) nas samih, naći
će jednom jednu veću saopštivost tog realnog a nesaopštivog“.
Na
zamerke koje je Delacroix stavio prirodi „
Da je stavila pregrade između moje duše i one mog najintimnijeg
prijatelja“, signalizam odgovara: donde dok ne bude pronađen jedan
prirodniji govor nego što je to jezik.
***
Taine
primećuje „kako ispred nekog pejzaža ne možemo da se
uzdržimo a da se ne predamo postojanju misli koja kao da je prožela
sve stvari i ujedinila ih“. Praveći analogiju sa elektricitetom,
Fere je ingeniozno govorio o indukciji
psihomotoričnoj. Signalistička body–art
je načinila dosta eksperimenata u tom smislu.
Signalizam
se služi grafikom vezujući je za Dekartova prva istraživanja —
Dekart je učinio algebru vidljivom i
upisao je u prostor, što se posle nazvalo — grafikom. Kako kažu
oni koji su proučavali taj proces, Dekart je učinio da algebra
„govori očima“. Grafika nam omogućuje da konstruišemo sve
probleme, oni mogu da se prenesu u oblik, da se predstave slikom.
Dekart je ustanovio da je to najbrži proces komuniciranja, da se
tako može shvatiti brže, globalnije i preciznije nego idejama.
„Funkcija njegovih krivih, vizualizirajućih spoznaja, varirajući
ih u običnoj liniji, dopušta, uz to, duhu da obuhvati potpuno
probleme, a da se prethodno ne gubi u sukcesivnim fragmentarnim
pojavama mentalnog diskursa.“ U trenu „ceo skup kompleksnih
spoznaja je konkretno shvaćen“. Ovome bismo dodali i mišljenje
Paula Valeryja: „Grafika je sposobna za
kontinuitet za koji su reči nesposobne, ona je iznad reči u smislu
izvesnosti i preciznosti“ i sasvim se slažemo sa zaključkom
Huyghea da „znak oslobađa misao“.
U
signalizmu „razumljivo“ može da bude ponekad zamenjeno sa
„opaženim“; to su znaci koji su slike, ne govore (sem očima)
ali saopštavaju i opaženi su i nije potrebno da prođu kroz
razumevanja da bi se izvršili, oni se izvrđuju kao refleksi. Da bi
stali, dovoljan je znak STOP — nije potrebno razumevanje. U svojim
istraživanjima signalizam ne preza da koristi imedijatnost znaka.
***
„Svako,
kaže Mise, nosi u sebi jedan svet za koji ne zna i koji se rađa i
umire u ćutanju“. I jezik poezije koji dodiruje te predele ćutanja
i koji ponekad u njih prodire, nikad ne može da postane: samo to
ćutanje, nikada da ga u potpunosti izrazi. Signalizam želi da
prodre u te predele koji su do sada bili sačuvani samo za ćutanje
emanacijom, telepatijom, još je sve u istraživanju... Vizualna
poezija, body–art i drugi načini samo su
jedan deo tog istraživanja.
***
„Umetnost,
rekao je Berenson, uči nas ne samo da vidimo, već da budemo ono što
jesmo.“ Da budemo ono što još i ne slutimo da jesmo. Signalizam
ide preko svih granica kojim se čovek potvrđivao, jer da bi
dostigao Jedno i Beskrajno, još nije izrazio ćutanja. A ta
bezbrojna, beskrajna ćutanja su Jedno.
***
Govoreći
o komunikaciji oseta i einfühlung–y,
Rene Huyghe kaže: „U umetnosti kreacija se ne ograničava
da organizira niti da učini da gledalac
primi celinu prijatnih i uzbudljivih senzacija. Više od toga:
kreacija je intuitivna komunikacija izvesnog unutrašnjeg stanja.
Senzacija, tu, nije ništa drugo nego kontakt preko koga se vrši
gotovo magijski transfer između jednog i drugog bića. Fenomen još
mnogo teži za analizu.“ To je nešto od onog ćutanja koje pominje
Mise, a na kome signalizam radi.
***
Signalizam
je protiv entropije, protiv razaranja smrti, signalizam je za ljubav,
rašćenje, subverzivnu kreaciju i kreativnu subverzivnost, za
imaginaciju.
***
Signalizam
želi kibernetiku za čoveka, a ne kibernetičkog čoveka koji sebe
doživljava kao instrument uspeha, a svet vidi transformiran u robu.
Sve programirano, paketirano, etiketirano, ambalažirano,
kibertizirano, automatizirano, pravi mrtvog čoveka. Čovek stvar u
svetu stvari je mrtav svet. Signalizam traži da sve što čovek
proizvede, izmašta, služi tome da čovek opet mašta i opet
proizvodi.
Signalizam
hoće „da uđe svuda, da odgovori na sve“. Signalizam ništa ne
prećutkuje, ne prelazi ni preko čega, on je negentropija, traži
maksimalnu informisanost.
***
Signalizam
želi da očisti umetnost razvijajući je. Kad se pojavila umetnost,
čovek nkje ni znao da je to umetnost, stvarao je umetnost kao i svoj
život. Mnoga „stvaranja“ danas nisu prava, naročito ona koja
stvaraju veliki otpad, tako da guše prave tokove čovekove kulture.
Signalizam, samim tim što razvija pravu kreaciju, čisti otpadne
materije u najdubljim predelima čovekove psihe.
***
Dogma
jezika stvorila je naš intelektualni oklop (i zato ništa pogrdnije
nego za nekog reći: intelektualac). Mi se u taj oklop taložimo
generacijama. Nije to oklop živog bića koje rastući čini da oklop
raste, koji je njegova zaštita, njegov oblik življenja, bića. To
je mrtav oklop u koji — da bi se i dalje tražilo — naše biće
mora da se smanjuje, slično onim glavama koje na veštački način
neki ljudožderi umeju da smanjuju. Da bi se
taložili u taj oklop našeg jezika, morali su da se stvaraju uslovni
refleksi tako pogodni za dresuru, ali ne za razvojnu misao: morale su
naše ideje da se skvrče na uslovne reflekse, reči su gubile vezu
sa našim bićem i dobijale su smanjena značenja, ukočena i
ohlađena, pogodna za dresuru. I tako fetiši počinju da zamenjuju
naša osećanja, ukamenjuju naše mišljenje, čak naše instinkte
pošto su ih prethodno zatupili, i evo, umesto da se služimo rečima,
jezikom, reči, jezik počinje da se nama služe kao nekim stvarima.
Oko
nas se u tom procesu sve više stvara jedan duhovni otpad, otpad
svega što je čovek. Mi smo prazna konzerva za prazne konzerve reči.
Da
li se sa tim artefaktima, sa tim konzervama i mrtvom plastikom sa
intelektualnog đubrišta možemo poslužiti kao svetiljkama koje će
nas voditi kroz mrak kroz koji se probija čovek? Kako pronaći jedno
istinitije življenje, manje opterećeno mrtvilom navika koje su se
nataložile u nedostatnoj funkciji našeg diskurzivnog mišljenja,
tog alata koji je istupljujući se tako istrošio naš jezik?
Metajezik, slika, znak, grafika, gest, zvuk, i sve druge mogućnosti
našeg dosadašnjeg izraza, komuniciranja, signalizam dovodi u
pitanje, ali i sve to dovodeći u pitanje, a samo tako je i moguće,
stavlja u nove, signalističke uslove, u uslove signalističkog
shvatanja života, umetnosti, nauke, da se sve te ljušture, koje su
se smanjivale i koje su nas smanjivale — razbiju.
Signalizam
će tako postaviti pitanja, tako će sve te ustaljenosti dinamizirati
iznutra, pokrenuće sve komunikacije svojom rukom, na svoju ruku,
imaće hrabrosti da pokuša i ono, što bi se, i ne samo smanjenim
glavama, učinilo nemoguće.
Na
početku (ili) sad pri kraju, ili sad na kraju, napomenuo bih da je i
u prošlim epohama bilo avangarde, uvek u vremenu previranja; u
revolucionarnim, prevratničkim epohama, uvek je bilo tog
subverzivnog duha koji je, rušeći stare vrednosti, u konvulziji
stvarao nove vrednosti, konvulzivne lepote.
U
ovom veku, ako idemo tako daleko do dadaizma, videćemo da je on
pored negacija, imao i afirmisanje novih vrednosti, da je čak svoja
umetnička istraživanja, svejedno zvali ih antiumetnička, tražio u
integritetu revolucije kao što je to naročito bilo izraženo u
njegovom delovanju u Nemačkoj.
Zenitizam
je bio prožet revolucionarnim duhom koji je tresao ceo svet burama
svog vulkanskog žarišta, koje je obuhvatalo tada trećinu sveta. I
Ljubomir Micić ožarenog srca i gorućih usana peva:
Sunce
se voza tek u lađama kitajskih žutih gomila kroz procvale parkove
ruske revolucije i velikog okeana...
Louis
Aragon, između dva rata u svojim pesmama uzvikuje: „Ura
Ural!“, zbog čega ga progoni francuska reakcija.
Eluard
iskiva svojim prozračnim prstima ubojite pesme velikog
Otpora.
I
mi ovde poneseni našom elektronskom epohom, želeći da slutnja o
„globalnom selu“, da veliki san čoveka o bratstvu ljudi postane
realnost, zajedno sa svim pesnicima sveta iznalazimo nove jezičke
mogućnosti, da iskažemo tu potrebu čoveka za planetarnom
komunikacijom.
(Iz
knjige ''Ogledi o signalizmu'', Beograd, 1994)
No comments:
Post a Comment